MacMillan klasszikusát, a Manont mutatja be a Magyar Nemzeti Balett
Kenneth MacMillan 1974-es klasszikusát, a Manont mutatja be a Magyar Nemzeti Balett február 28-án.
Az operaszínpadról jól ismert Manon történetét bemutató balettdarab most látható először Magyarországon hazai társulat előadásában. Ókovács Szilveszter felidézte, hogy a Manon a londoni Királyi Balett előadásában már vendégeskedett Magyarországon körülbelül húsz évvel ezelőtt, egy szűk évtizede pedig a Bécsi Állami Operaház balettegyüttese mutatta be a darabot a Miskolci Operafesztiválon. „Ezzel együtt így, a Nemzeti Balett előadásában magyarországi premiernek érezzük a darabot” – hangsúlyozta. Az előadás Nikolasz Georgiadisz eredeti jelmezeiben és díszleteiben, négy szereposztásban lesz látható, betanítása és színpadra állítása az angol Gary Harris, MacMillan egykori közvetlen munkatársa nevéhez fűződik.
Gary Harris szerint MacMillan Manonja A diótörő és A hattyúk tava népszerűségével vetekedő, igazi klasszikussá nőtte ki magát, ma a világszerte legtöbbet játszott balettek szűk köréhez tartozik. Mint mondta, Kenneth MacMillannel élete utolsó öt évében, 1992-es haláláig dolgozott együtt, és személyes barátság is összefűzte őket. Egykori szoros kapcsolatuknak köszönhetően ma szabadon képes apró változtatásokat tenni a koreográfiában, hogy a darabot minél jobban az adott társulatra szabja.
A Nemzeti Balett társulatát méltatva elmondta: nemcsak jó táncosokkal, de remek színészekkel dolgozhat együtt, ami nagyon fontos a Manonnál, hiszen a darab „valódi emberek valódi történetét meséli el”. Kitért arra is, hogy a négy szereposztás sokszínűséget visz a balett előadásaiba. Solymosi Tamás balettigazgató úgy fogalmazott: „a Manon a londoni Royal Ballet egyik zászlóshajója, és ez a zászlóshajó most kiköt nálunk is”. Úgy vélte, igazi bravúr a darab előadása, különösen ilyen sok szereposztásban és ilyen rövid betanulási idővel. Mint mondta, reméli, hogy a Manon Magyarországon is olyan fogadtatásra talál, amilyet a világ nagy házaiban már élvez. Ókovács Szilveszter utalt arra is, hogy az Operaháznak „van egy adóssága” a francia darabok terén. „Van egy új Carmenünk, de ezzel nem lehet elintézni a francia irodalmat” – fogalmazott. Az Operaház ezért a következő évadtól kezdve hangsúlyt fektet arra, hogy egy „határozott, jól követhető francia vonalat” alakítson ki. A Carmen után ez a vonal most egy olyan baletten keresztül halad, amelynek zenéjét Jules Massenet több kompozíciójából állították össze.
A Manon két főszerepében Alija Tanikpajeva, Soko Nakamura, Felméry Lili és Pap Adrienn, illetve Dmitrij Tyimofejev, Oláh Zoltán, Leblanc Gergely és Jevgenyij Lagunov látható, a darab karmestere Kesselyák Gergely és Silló István lesz. A február 28-i bemutató után a Manon márciusban még hat alkalommal kerül színpadra.
A Manon ősbemutatójának évfordulóján, március 7-én az Operaház kétfelvonásos balettgálával tiszteleg a nemzetközi balettélet egyik kiemelkedő hazai képviselője, a Magyar Nemzeti Balett néhai főtanácsadója, a tavaly elhunyt Nagy Iván előtt. A Nagy Iván Nemzetközi Balettgálára olyan, a világ élvonalához tartozó táncművészek kaptak meghívást, mint a moszkvai Bolsoj két kiváló szólistája, Anna Tyihomirova és Artyom Ovcsarenko, a Holland Nemzeti Balett társulatából Igone de Jongh, Marijn Rademaker, a Stuttgarti Balett első magántáncosa, Daria Klimentová, az Angol Nemzeti Balett művésze és Vagyim Muntagirov, a londoni Királyi Balett első magántáncosa.
A gálaesten a Magyar Nemzeti Balett kiemelkedő szólistái közül Oláh Zoltán, a 2014/2015-ös évad Etoile-ja, Felméry Lili, Alija Tanikpajeva, Dmitrij Tyimofejev, Soko Nakamura és Leblanc Gergely lépnek színre, a második rész első műsorszámában pedig a Magyar Táncművészeti Főiskola növendékei láthatók.
Forrás: MTI
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.