Nyilvánosságra hozta a Lábán Rudolf-díj kuratóriuma a tízéves díj idei nomináltjait. Ezúttal egy gálaest keretén belül a adják át a tavalyi esztendő legkiemelkedőbb táncelőadásainak járó elismerést. A Rövidhullám című esti eseményen, április 26-án az elmúlt évek díjazott koreográfusai is fellépnek rövid meglepetés produkciókkal a Trafóban.

Lábán Rudolf-díj fotó

Lábán Rudolf-díj fotó

A Trafó Kortárs Művészetek Háza és a MU Színház a magyar kortárs tánc legszínvonalasabb alkotásainak, alkotóinak elismerésére és népszerűsítésére 2005 őszén szakmai díjat alapított. A XX. századi európai modern táncművészet legjelentősebb újító személyiségéről, Lábán Rudolfról elnevezett elismerés odaítélésére az alapítók olyan független esztéták, kritikusok és szakújságírók közösségét kérték fel, akik évek óta rendszeresen elemzik, értelmezik és népszerűsítik a kortárs tánc-szcéna jelenségeit. A legjobbak közé sorolt koreográfiák alkotói közül ketten kaphatják meg az elismerést alapító két fővárosi színház díját, amely az első hét évben fellépési lehetőséget és pénzjutalmat jelentett, ma már csak dicsőséget.

Lábán Rudolf-díj fotó

Fotó: Dömölky Dániel

A Parallel alapítvány és a Trafó által szervezett idei díjátadón az elmúlt tíz év díjazott koreográfusai közül néhányan próbára teszik magukat, és beleugranak az ismeretlenbe. Egy megadott témára készítenek ötperces koreográfiát a felkért művészek, a téma viszont számukra is csak aznap délelőtt derül ki. Váratlan fordulatokat ígér az est, csupán egy dologban lehetünk biztosak: a közös kiindulópontban. Ami mindenki számára egyformán adott, az az üres színpad, az előre beállított fények és hangtechnika, valamint egy félórás színpadi próbalehetőség. A rendelkezésre álló rövid próbaidőnek köszönhetően az este folyamán nagy szerepet kap majd az improvizáció, és ez által a kockázatvállalás is. Amit látni fogunk, az meglepetés lesz a néző és talán az alkotó számára is. Az est beszélgetéssel zárul.

A Lábán-kuratórium tagjai:
Artner Szilvia Sisso – újságíró, kritikus
Fuchs Lívia – tánctörténész, tánckritikus
Halász Tamás – tánckritikus, szerkesztő
Králl Csaba – tánckritikus
Rényi András – esztéta
Százados László – művészettörténész

A 2015-ÖS LÁBÁN RUDOLF-DÍJRA NOMINÁLT 2014-ES ÉVI PRODUKCIÓK:

Body Lotion co-dance: L é p é s I d ő
Alkotók, előadók: Arany Virág, Hadi Júlia
“Az előadás a változás észrevehetetlenségét járja körül. Hogyan érzékeljük a változást egy folyamatban? Van-e a változásnak megragadható pillanata? Vagy csak az eredményt vesszük észre, hogy már más lett? Mi segít észrevenni? Másokon, önmagunkon, az életünkön? Jelen tudunk-e lenni az átalakulásban? A darab rövidített időfragmentumokat ültet mozgásba, apró részletekből épít mozgásfolyamatot, mely az állandóság és változás állapotát ütközteti.”

Fülöp László és a SÍN Kulturális Központ: “there’s an elephant in every room…”
Koreográfus: Fülöp László
“Társas megismerés, társas befolyásolás, önigazolás, empátia, agresszió, előítéletek és félelmek… Milyen tanult folyamatok gyakorolnak hatást az egyén vágyaira, önmagáról kialakított képére, értékrendjére? Miért kerülnek az elképzeléseink gyakran távol a tényleges tetteinktől? Mennyiben beszélhetünk objektív szinten önállóságról vagy szabad akaratról? Mekkora mértékben határoz meg minket a közeg, környezet, amiben élünk?”

AJDa – A Joint Dance AdVenture from Hungary: Gyönyerő
Alkotók: Ábrányi Krisztina, Burus Tamás, Dömötör Luca, Dragos Dániel, Kancsó Luca, Lévai Viola, Sessi Krisztina, Szombati Anett, Oberfrank Réka, Vavra Júlia
“Az előadás a Mezőségi néptánc és a kortárstánc világát foglalja organikus egységbe, ahol a táncosok a Farkas Zoltán Batyu révén tanult anyag alapjain indulnak el önálló felfedezőutakra. Egyidejűleg, egyforma mélységben élik meg a kelet-európai néptáncok múltját és jelenét valamint a kortárstánc jelenét és jövőjét”

Hodworks: A halandóság feltételei
Koreográfus: Hód Adrienn
“A folytonos mozgással létrehozott révületben megnyílik a tudatalatti. Szilánkos nemiség, ösztönből öklendezett áriák, a tabukkal szembemenő, vaskos, mégis finom, érzékeny humorú játék. Négy táncos szituatív torzókban, saját belső történelmükbe gabalyodva. Égi és földi minőségek alkudozása, győzelem a nagykörúti realitás felett.”

Réti Anna – Ido Batash: Ego Trip
Alkotók: Réti Anna, Ido Batash
“Az ‘Ego Trip’ című darab kiinduló pontja az ember mentális és fizikai korlátainak érzékelése és megfogalmazása. Születésünk pillanatától kezdve egész életünkön keresztül magunk és a körülöttünk lévő világ megismerésén dolgozunk. Testi és szellemi fejlődésünk során igyekszünk korlátainkat kitágítani, de ehhez előbb meg kell ismernünk őket. Az, ahogyan viszonyulunk ezekhez a korlátokhoz, jelentősen befolyásolja fejlődésünk ritmusát.
Az idő és a jelen pillanat rendkívül fontos szerepet játszik az egész folyamatban. A jelen pillanathoz való viszonyunk határozza meg viszonyunkat magunkhoz, illetve korlátainkhoz. A kérdés az, hogy elfogadjuk-e a jelen pillanatot, meg tudjuk-e élni azt, vagy gondolatainkon keresztül inkább múltunkban vagy jövőnkben létezünk.”

Rózsavölgyi Zsuzsa – Terebessy Tóbiás: Öreg tó
Alkotók: Rózsavölgyi Zsuzsa – Terebessy Tóbiás
“A japán haiku költészetet idéző táncszínházi produkció a végtelen fejlődés útját és az időtlen változás áramlását idézi meg. Teszi mindezt a testek mozgásával a kinesztetikus érzékelésre, a táncosokon elhelyezett szenzorok segítségével pedig a hangot és a látványt érzékelő szerveinkre hatva. A társművészetek által létrehozott alkotások szerves együttműködése a természet és a kultúra személyes megtapasztalásának test-szín-fóniája.”